Programme Note

โหมโรงระยิบระยับ

โครงการวิจัยได้มีการอบรมเชิงปฏิบัติการด้านการปฏิบัติดนตรีให้แก่เยาวชนบางยี่ขันที่เข้าร่วม จัดให้มีเครื่องดนตรีประกอบด้วย ไวโอลิน วิโอลา เชลโล อูเคเลเล่ คีย์บอร์ด และขับร้อง คณะวิจัยเลือกใช้บทเพลง Twinkle Twinkle Little Star ซึ่งเป็นทำนองเพลงที่คุ้นหูของเยาวชน เป็นเครื่องมือในการสร้างความรู้จักดนตรีให้กับเยาวชน เลือกใช้องค์ประกอบทางดนตรีในการบรรเลงแนวทำนอง แนวประสาน กลุ่มจังหวะในรูปแบบต่าง ๆ ตามความเหมาะสมในแต่ละเครื่องมือ ดังเช่น แนวทำนองอยู่บนแนวกลุ่มขับร้อง และกลุ่มไวโอลิน แนวประสานเสียง อยู่บนแนวกลุ่มเครื่องสายเสียงต่ำอย่างกลุ่มวิโอลาและเชลโล โดยใช้เสียงโดรน (drone) เป็นรูปแบบเสียงค้าง (padel tone) เป็นฐานระดับเสียงให้กับกลุ่มเครื่องอื่น ๆ เป็นต้น ในด้านการประสมสมวงใช้กระบวนวิธีผสมผสานของแต่ละกลุ่มเครื่องตามที่ได้ฝึกฝนไว้ในการอบรม โดยมีผู้ทำหน้าที่วาทยกรเพิ่ม-ลด แต่ละแนวของกลุ่มเครื่องดนตรี อย่างไรก็ตาม คณะวิจัยมุ่งเน้นการเปิดโอกาสให้กับเยาวชนที่เข้าร่วมในลักษณะของในการปฏิบัติเครื่องดนตรีพื้นฐานเท่านั้น 

การแสดง “โหมโรงระยิบระยับ” นำเสนอผลลัพธ์จากการฝึกปฏิบัติดนตรีของเยาวชนที่เข้าร่วมโครงการภายใช้ชื่อที่แสดงให้เห็นถึงความสดใสของเยาวชน ความพยายามของเยาวชนในการเรียนรู้และฝึกฝนตลอดระยะเวลาการอบรมเชิงปฏิบัติการของโครงการวิจัยฯ 

Twinkle Overture 

The research project organised musical practice workshops for children from the Bang Yi Khan community who were selected to participate. The workshops included a variety of musical instruments, such as violins, violas, cellos, ukuleles, keyboards, and singing. To make the learning process more engaging, the research team chose the song “Twinkle Twinkle Little Star”, a familiar melody for the children to learn during the workshop. 

Musical elements are used to play melodies, harmonies, and rhythm sections in various patterns tailored to each instrument’s needs. For instance, the melodic line can be played on the chorus, violin section, or keyboard and the harmonious line is played on low-string instruments: the viola and cello. The drone sound serves as a padel tone, providing ground bass for the music, and so on. For the ensemble, the process of combining each instrument is practised during workshop training. The conductor or leader may increase or decrease, in-out those instruments in dynamic and entering the pattern of each group. However, the research team primarily focuses on providing opportunities for youth to participate in the practice of fundamental musical instruments only.

The “Twinkle Overture” presents the young participants’ fundamental musical practice to exhibit their progress, representing children’s shine and the effort they put into learning and practising throughout the workshops.

บทประพันธ์อย่างมีส่วนร่วม 

การอบรมเชิงปฏิบัติการด้านการประพันธ์เพลงอย่างมีส่วนร่วม เป็นส่วนสำคัญในกระบวนการการดำเนินการวิจัย โดยบทเพลงเกิดจากกระบวนการสร้างสรรค์ที่มุ่งเน้นเนื้อหากับเยาวชนที่เข้าร่วม ดังต่อไปนี้ 
1) การทำความรู้จักกันผ่านดนตรี
2) โรงเรียนและชุมชน
3) ข้อคิดและชีวิตประจำวันและ
4) ความเข้าใจชุมชนและสิ่งที่พบเจอในปัจจุบัน 

ในการดำเนินกิจกรรมการอบรมเชิงปฏิบัติการฯ นี้ ได้แบ่งเยาวชนเป็น 3 กลุ่มตามแต่ละโรงเรียน ผ่านการถามตอบเรื่องราวข้างต้น โดยใช้คำสำคัญตามที่เยาวชนได้นำเสนอโดยคณะวิจัยช่วยดำเนินการผูกเรื่องราวเป็นประโยค และสร้างทำนอง โดยมีตัวเลือกทำนองให้กับเยาวชนได้ตัดสินใจทำนองที่อยากนำเสนอและเหมาะสมกับเรื่องราวนั้น ๆ 

คณะวิจัยได้ดำเนินกระบวนการการปรับปรุงให้เนื้อร้อง ทำนอง แนวประสานและจังหวะ ให้สมบูรณ์มากยิ่งขึ้น ซึ่งยังคงไว้ด้วยเนื้อหาและทำนองที่เยาวชนได้เลือกไว้ นำไปสู่การบันทึกในรูปแบบโน้ตสากล เพื่อใช้เป็นแนวทางในการสื่อสารในการฝึกซ้อมการแสดง ในด้านการขับร้องและดนตรีกับทีมงานต่อไป

Collaborative Composition

The collaborative composition workshop was a process of creating songs using a participatory approach conducted by the researchers. The workshop involved young people who participated in a creative process exploring four themes:

  1. Getting to know each other through music.
  2. School and community.
  3. Thoughts and daily life.
  4. Understanding the community and things encountered. 

The workshop started by grouping young participants based on their school. The researchers helped the participants turn their stories into musical sentences using words suggested by the young people. Next, a melody was created, and the options were presented to the youth, who then selected the appropriate melodic line for their story. The songs were created to help the young participants understand how to use keywords and melodies to tell stories. 

The researchers adjusted the lyrics, melody, harmony, and rhythm to preserve the chosen content and theme by the young participants. Western notations were used as a guide for communication during the rehearsal sessions for singing and music making.